wtorek, 11 kwietnia 2017

Hummus - pasta z ciecierzycy





 Hummus, czyli pasta z ciecierzycy.
Jest popularnym przysmakiem na Bliskim Wschodzie. 
Jego główny składniki to ciecierzyca (zwana też cieciorką lub grochem włoskim), która zawiera sporo białka, witamin i minerałów.
Pastę można przygotować z ciecierzycy w puszce i doprawić np. papryką czy świeżą natką pietruszki. 
Lubicie/robicie/jadacie hummus?
U mnie szybko znika podany na krakersach (polecam Cukry Nyskie).
Pycha!

 200g ciecierzycy
 50g sezamu (można użyć pasty tahini)
1 łyżka oliwy (w przypadku kiedy używamy sezamu) (*)
  2-3 łyżki soku z cytryny
 2 ząbki czosnku (**)
1/3 łyżeczki kuminu (użyłam całego) (***)
sól, pieprz
Dodatkowo:
woda (****)
1 łyżka + 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej (do namoczenia i gotowania cieciorki)

Ciecierzycę namoczyć w wodzie (z 1 łyżeczką sody) przez minimum 12 godzin.
 (Uwaga, bo podwoi swoją objętość.)
Po tym czasie ziarna odcedzić i dokładnie osuszyć.
Gotować (w wodzie z 1/2 łyżeczki sody) do całkowitej miękkości (około 1 h). 
(Nie solić wody, ponieważ ciecierzyca będzie twarda!)
Ostudzić.
Podprażony sezam zmiksować blenderem (z kminkiem) i dodać odcedzoną ciecierzycę, czosnek oraz sok z cytryny.

Całość miksować do uzyskania kremowej konsystencji.
(Jeśli zamiast kremu wychodzi sucha papka - dolać trochę wody i ponownie rozmieszać.)
Doprawić solą i pieprzem.

 (Po przełożeniu do miseczek - wierzch opcjonalnie posmarować oliwą.)
Gotowy hummus można przechowywać w lodówce przez kilka dni.

(*) Hummusu nie należy rozrzedzać oliwą. Dolać ją jedynie w przypadku użycia sezamu.
(**) Nie przesadzać z ilością czosnku, ponieważ zdominuje on smak pasty.
(***) Jest to tradycyjny składnik humusu, który pełni też bardzo ważną rolę - ułatwia trawienie.
Ciecierzyca jest ciężkostrawna, a hummus nie powinien powodować żadnych dolegliwości trawiennych.
(****) Niektórzy do rozrzedzenia pasty - używają wody, w której gotowała się cieciorka. Ja dolewam świeżej, przegotowanej.