wtorek, 1 marca 2016

Szarlotka razowa (z mąki żytniej)




Inspiracja z: klik.
Zdrowe i smaczne ciasto?
Tak, właśnie te!
Szarlotka jest pyszna i idealnie nadaje się dla osób będących na diecie, ograniczających cukier lub unikających pszenicy.
Kusi cynamonowo-orzechowym aromatem i doskonale się kroi - nie kruszy.
Dzięki jabłkom - zachowuje swą wilgotność i do jej wypieku nie potrzeba żadnego tłuszczu.
Zwykły cukier zastąpiłam brzozowym (*) - dla mnie w smaku jest akurat, ale dodatkową słodycz można uzyskać poprzez posmarowanie kawałka ulubioną konfiturą lub dodania (przed pieczeniem) suszonych owoców.
Mąka żytnia - w porównaniu do mąki pszennej - zawiera o wiele więcej błonnika, minerałów i przeciwutleniaczy.
Oprócz tego, ze nadaje wyrazisty smak - to korzystnie wpływa na nasze zdrowie.
Jednym słowem - warto "przemycać" takie słodkości do naszej diety. 

(Forma o wymiarach 12 x 30 cm)
3 jabłka (średnie)
1 i 3/4 szklanki mąki żytniej razowej (użyłam typu 2000)
1 szklanka mleka
2 łyżki cukru cynamonowego (może być 1 łyżeczka cynamonu)
5 łyżek cukru brzozowego/ksylitolu (Brzozowy Cukier; można użyć zwykłego lub brązowego) 
 2 łyżeczki proszku do pieczenia
Dodatkowo (opcjonalnie):
1/3 szklanki orzechów włoskich

Umyte jabłka zetrzeć na tarce - o grubych oczkach.
Wszystkie składniki ciasta dokładnie wymieszać (łyżką lub mikserem).
Na końcu dodać starte jabłka i posiekane orzechy.
Ciasto przelać do formy wyłożonej papierem do pieczenia lub wysmarowanej tłuszczem.
Piec (w rozgrzanym piekarniku) około 40 minut w 180 stopniach (do tzw. "suchego patyczka").
Kroić po ostudzeniu.

(*) Kilka słów o cukrze brzozowym:


 Używa się go w taki sam sposób, co zwykły cukier.
 Nadaje się on do przygotowywania deserów na zimno, pieczonych ciast i ciasteczek.
 Produkty z cukrem brzozowym można mrozić i gotować.
Zalety:
  - jest naturalny i nie fermentuje w przewodzie pokarmowym
 - dostarcza 40% mniej kalorii - niż biały cukier
 - ma wielokrotnie niższy indeks glikemiczny - niż inne substancje słodzące i może być stosowany przez diabetyków
- nie uzależnia
- produkty z cukrem brzozowym przez dłuższy czas dają uczucie sytości
- ma działanie antybakteryjne i ogranicza rozwój "złych" mikroustrojów, np. Helicobacter pylorii i grzybów Candida
- pomaga w dbaniu o higienę jamy ustnej - likwiduje nieświeży oddech, zapobiega i redukuje niewielkie ubytki próchnicze
- pomaga w przyswajaniu wapnia - dobrze wpływa na mineralizację kości 
- poprawia przemianę materii i jest łatwo przyswajalny